7 januari 2009

Att förstå sin elräkning

Vi fick en mastodont elräkning idag och har ägnat halva kvällen åt att förstå den. Trots akademisk examen med huvudämne svenska så förstår jag den inte. Eller jo, jag kanske förstår siffrorna nu, men kan inte förklara dem för Janne så att han förstår. Vattenfall måste vara oerhört stolta över sin förmåga att skriva fakturor som är kundvänliga. OBS ironi, om ingen förstår det.

Har varit i Siljansnäs på kurs idag. Oh så vackert det är där, men ack såna krokiga isiga vägar bussen tog. Lite jobbigt med illamåendet var det ett tag på sluttampen när vi åkte dit i morse. Hem gick det bättre eftersom ajg lyckades få en plats längre fram i bussen. I morse fick jag liksom ta det som fanns kvar eftersom jag sladdade in på parkeringen i sista stund när alla andra gått på bussen. Men varför stå ute och frysa och vänta på en buss i evigheter?

Kursen handlade om ledarskap och var bra. I början tyckte jag att jag nog är världens sämsta ledare när vi jämförde med en modell, men sen kom en lista på egenskaper som jag gillade desto bättre. Jag tyckte nog att jag var skaplig på det mesta, trots allt. Tyvärr hann ajg inte gå ut så länge i det fina vädret mer än en kvar tpå lunchen.

I morgon har jag späckat med lektioner som jag ännu inte planerat. Mina torsdagar är hemska för man hinner knappt andas, känns det som. Men tydligen var de inte så hemska för idag fick jag en överraskning. En lektion till på torsdagar på halva lunchen, en ny grupp nior. Jippie, eller nåt. Alla lärare har fått en timme mer undervisning i veckan den här terminen. En konsekvens av att andra lärare fått sluta av bespaingsskäl. Tydligen ska det bli ännu värre till hösten. Tur att jag inte är där då i alla fall.

Nu ska jag ta en liiten surfrunda innan jag jobbar nån timme.

Inga kommentarer: