14 november 2007

Tjejsnack vecka 46 - om sömn

Veckans tjejsnack handlar om sömn, och för att det inte ska bli alltför dystert så livar jag upp med en av mina senare layouter. På grönbete heter den och den handlar om en kalv som låg i gräset en kväll i somras. Jag gjorde den till en tävling där butiksägaren ville bli glad. Jag vet inte om hon blev glad. Men jag blev det av kalven och fotade. Har till och med gjort en förstoring av den. Men bla bla bla, nu hamnar jag på annat än jag tänkte. Sömn var det ju:

Sover du bra på nätterna, eller vad gör du om du inte kan somna/sova?
Om du känner mig minsta lilla och har pratat med mig den senaste tiden så vet du mitt svar på den här frågan. Nä, jag sover inte alltför bra, och det jag gör på nätterna är väl att grubbla. Tankarna mal om och om och om och om och om....igen. Min vanligaste tid att vakna är runt tretiden. Är oerhört lättväckt. Vaknar vid minsta knyst elller av dem hemskt brummande luftvärmepumpen som jag är färdig att kasta ut. Sen kan jag inte somna om.

Hur många timmar sover du per natt, vardag/helg?
Cirka 4-5 timmar per natt för tillfället, 6 timmar om det är en bra natt. Vardag eller helg gör ingen skillnad i den här familjen.

När går du upp respektive och går och lägger dig vardag/helg?
Jag somnar oftast på soffan och masar mig upp om Emil har vaknat eller när Janne väcker mig. I sängen somnar jag inte så ofta, helt enkelt för att jag har svårare att somna där. Helst somnar jag om jag försöker att läsa eller se på tv. Vaknar gör jag när barnen vaknar. Oftast mitt i natten och senast vid sjutiden på morgonen.

Snarkar du, talar i sömnen eller kanske t.o.m går i sömnen?
Ähum, näe, jag, nä - det kan jag aldrig tänka mig. Eller njae, det händer nog både det ena och det andra någon gång, men inte det tredje - tror jag.

Sover du ensam i sängen, om inte med vem/vilka?
Jag har en man brevid mig i bland, och det är han jag är gift med. Men han är uppesittartypen så det är sällan han ligger i sängen före ett på natten. Det är också därför som han inte anser sig behöva gå upp med barnen vare sig mitt i natten eller på morgonen. Stackarn, som har fått sova så lite. Inte!

För övrigt så sover jag bäst naken, men med två täcken, ett dun och ett tunt. Somnar oftast med båda, men byter under natten. Är oerhört känslig för såväl värme som kyla. I natt höll jag nästan på att dö av värmeslag. nån idiot hade gjort så att det var över 25 grader i sovrummet. Han tyckte det var för kallt på kvällen och vred upp värmen.

Vill du också tjejsnacka, gå in på http://mlilja.net/tjejsnack

Det var det. Nu ska jag köra min vanliga runda på några forum och kanske några bloggar, sen blir det lite läsning i min nya fina bok tror jag. och kanske lite sömn. Vi ses!

Ps. Jag har bara 29 gånger kvar till en ny kropp, för jag körde pilates idag och man får en ny kropp efter 30 gånger. Jag tror dock inte att mina sporadiska fösök med månaders mellanrum kan räknas in i de 30. så 29 kvar, sen ni....

2 kommentarer:

Lisbet sa...

De där blommorna på LO´n är helt underbar.

Ja hitta på nått utan människor. Titta på t ex digital utmaningen i galleriet på sv. scrapbook sidan. Hur många har INTE människor på?
JO två. Så jag skulle bli jätteglad åt en sådan utmaningen, och säkert många fler.

Anonym sa...

Har också en uppesittar man, som gärna kommer ner och vill sova framför teven, när jag ligger där och tittar! Hmfh! Trodde han på det själv eller?:)
Ha det bäst!