7 november 2007

Tjejsnack v 45 om jämlikhet

Veckans tjejsnack handlar om feminism. Mina svar kanske gör att jag får på truten av någon som tycker att jag är för lite feminist, men det får jag väl ta.

Vad är jämlikhet för dig?
Oj, vilken stor fråga. För mig är jämlikhet att inte behandlas för vad man är utan för vad man gör. Att ens kön eller ursprung inte ska ha betydelse för hur man tas emot i skilda sammanhang.

Kallar du dig för feminist? Motivera gärna!
Nej, det gör jag inte. Jag är inte en person som slåss för kvinnofrågor.

Är det viktigt att det är 50/50 manliga och kvinnliga chefer?
Nej. Jag tycker att det är viktigare med rätt person på rätt plats, oavsett kön.

Har du någon gång blivit diskrimerad på grund av att du är tjej?
Njae, jag kan inte komma på något på rak arm. Men det vore ju intressant att veta om män i samma ålder och med samma utbildning som jag har samma lön som jag hos min arbetsgivare. Det tror jag inte.
En gång så fick jag inte ett jobb på grund av att jag var en tjej som kanske skulle kunna tänkas få barn snart, enligt arbetsgivaren alltså. Jag var 19 då och hade ingen tanke på barn. Jag födde mitt första barn vid 31. Det var väl en form av diskriminering. Å andra sidan så var det ett skitjobb, så shit happens!

Är det viktigt att föräldrarna delar 50/50 på föräldrarledigheten?
Nej, absolut inte! Jag tycker att det är upp till varje familj att avgöra den saken. Jag har varit hemma så länge som möjligt med våra barn. Det har så klart medfört färre dagar till min man. Men vi ville ha det så. Jag har säkert fått betala för det genom att han tagit mindre ansvar för hem och så. Men då får det väl vara så. Vi gjorde det inte av ekonomiska skäl kan jag tillägga, för jag tjänar bättre.

Vill du ochså tjejsancka? Gå in på http://mlilja.net/tjejsnack

Inga kommentarer: