9 mars 2008

Att inte kunna när man får

I morse hände en sak som inte hänt på mycket länge. När barnen vid tjugo över sex stormade in i vårt sovrum gick deras far upp och tog med dem ner. Jag låg kvar och hade alltså sovmorgon. Som jag har längtat! Det är nog ett par månader sen sist. Han är liksom bra på mycket, min käre make, men inte på att gå upp på mornarna.

Men tror ni att jag sov? Nä! Det kunde jag ju så klart inte. Jag låg där och var klarvaken. Men det var rätt okej det med. Öppnade fönstret en stund och lyssnade på regnet och en morgonpigg fågel som sjöng en slinga. Låg och funderade lite, vaknade till ordentligt, zappade lite på tvn och masade mig inte ner förrän efter åtta nån gång, eller kanske närmare halv nie till och med. Helt utan dåligt samvete. Och det är faktiskt länge för att vara mig. Att gå up vid tio-elva på förmiddagarna är sådant som hör till en svunnen tid. Till den oansvariga tiden innan barnen, till tiden då man festade hela natten och sov hela söndan. Men, usch nej, sånt är inget för mig längre. Jag gillar söndagslunken här hemma. Gå och skrota i mysisar och plocka lite med ditt och datt.

Just nu sitter jag här ensam med en kopp kaffe. Emil snarkar ur kroppen och Janne och Anton är ute och åker. De skjutsar andra Emil hem till Vika. Det är blött och grått ute, och snön har nästan regnat bort. Jippie! Jag vill ju ha vår nu. Längtar så in i backen efter lite vårfägring. En gång om året vill jag flytta söderut och det är på våren, precis varje år. Annars trivs jag rätt bra här i Dalarna. Det är ju hemma.

I morgon ska jag gå upp i tid och börja jobba halvtid. Huvaligen! Men, jag får väl bita ihop och göra mitt bästa. Det går nog, även om det inte känns så alla dagar. Ska få besök i morgon också. Det blir roligt. På eftermiddan kommer pappa, Solveig och min yngsta lillebror Rasmus hit. Det ska bli kul att träffa dem, för det var ett tag sen. På kvällen kommer Maria hit och pysslar. Det blir jätteskoj, tror jag. Det är inspirerande att se hur andra gör. Jag blir så insnöad vid mitt stora lila bord annars. Måste röja idag, så vi får plats att sitta två där, bara. För just nu är det aningen stökigt där.

Har tagit mig i kragen och scannat in en jättehög med kort idag, men orkade inte fixa med så många av bilderna. Kortet jag bjuder på idag, tor jag att jag gjorde för ett tag sen när jag såg en färgutmaning på kort i fokus. Jag tror att det skulle vara grönt en gång, men säker kan man aldrig vara, för en gång skickade jag ju in ett rosa kort till en blå utmaning. Jag är ofta in på kort i fokus och läser, och gör en hel del av utmaningarna, men skickar inte in så ofta. Har blivit för lat för att scanna och bildfixa. Draken på kortet är i alla fall designad av Jeja. Tycker mycket om den.

Nu brakade Anton och Janne in genom dörren, så min lugna stund är över för den här gången.

1 kommentar:

Ilus sa...

Vilken härlig dag du har haft!! Skönt att få sovmorgon och bara skrota!!

Nyfiken på din hemlis!!! Men jag antar att vi får vänta lite till!!

Lycka till imorgon!
/Maria