8 juni 2008

Om en passion jag har



Håller fortfarnade på med webbmaran. Det är så många roliga utmaningar.
Jag tror att texten kan vara svår att se, så jag klistrar in den här nedanför.

Ett passionerat förhållande
till det skrivna ordet

Jag har ett alldeles särskilt förhållande till det skrivna ordet. Jag läser text, jag skiver text, jag kräver text och jag älskar text. Det skrivna ordet kan ibland vara totalt överlägset det talade.
Jag tänker ibland på att någon skrev ner Odyssén. Vad hade hänt om inte... hade vi skanderat den som förr, hade den funnits kvar idag? Hur hade världen sett ut utan alla stora verk? Har vi lärt oss något av dem, eller har historien passerat dem vid sidan av? Eller hur hade det blivit om en fått bestämma över all text? En enda någon. Hade det blivit någon slags det skrivna ordets diktatur? Vem skulle det ha varit som fick bestämma. Vem skulle ha fått makten? Vilka texter skulle få finnas i Kanon, den enda Kanon?
Jag älskar den demokratiska anda som trots allt kan finnas i text. Jag kan själv bestämma vilka texter som får komma till mig och vilka som inte får det. Jag har makten över mitt läsande och kan när som helst lägga en text ifrån mig. Livet är alldels för kort för att läsa dåliga böcker. Dåliga i mina ögon alltså, för mig. Men kanske oumbärliga för någon annan.
Jag har också makten över mitt skrivande. Bokstäverna finns där, och jag behärskar dem och kan uttrycka i pricip vad jag vill med dem. Jag målar med ord....
Jag har valt ett yrke där jag konfronteras med text varje dag. Svensklärare är jag och många texter blir det. Kända och okända. Färdiga texter och sådana som behöver bearbetas. Jag blir medskapare i massor av texter så gott som varje dag på jobbet.
Jag sneglar ibland åt ett annat håll, åt skrivande yrken. För ett tag sedan fylldde jag i en ansökan till höstens program på högskolor och universitet. Skrivande kurser av olika slag blev det. Jag vill utveckla mitt skrivande. Jag vill förfina mina språkliga verktyg. Jag vill uträtta stordåd på papperet, elelr åtmnstone få ihop något läsvärt.
Jag får inte heller glömma själva bostäverna. Dessa textens byggstenar. De aktörer som tillsammans skapar underverk. Se på dem så vackra de är. Vilka former det finns... Vackert är det! Och böckerna, som finns i alla möjliga format. Tunga böcker, lätta böcker, tjocka, tunna, små stora, randiga, gamla, luggslitna, hörnvikta, alldeles nya, pocket, storpocket, inbundna... Så många vackra. En del vill man bara se på, andra vill man öppna och en del vill man lukta på eller kanske bläddra i en stund. Jag har böcker överallt. Böcker är en stor del av mitt liv, för de innehåller ju det skrivna ordet. Min passion.

Inga kommentarer: