28 februari 2008

Tjejsnack, vecka 9: Djur



Har du några djur, ras och vad heter de?
Våra två djur syns på bilderna här ovan. Det är marsvinen Sid och Scrat som är 4 och en halv månad gamla. Sedan bilderna togs har de dock blivit aningen större. Märkte det idag när Anton skulle ha en av dem i knät. Scrat är den mörka killen på övre bilden. Inte han i tröja, utan den håriga. Sid är den ljusa på nedre bilden.

Är det nåt djur du skulle vilja ha, vad?
Ibland vill jag ha en hund. En fin svart labradorhanne. En sån har jag haft! Han hette Adam och var världens snällaste. Men så inser jag att jag nog inte är beredd att ta det ansvar som det faktiskt innebär att vara hundägare. Andra dagar vill jag ha en ny degu, en sån där fin som Gena, eller som Drutten eller som Hobbe. Det är underbara djur, men lite svårare med småbarn. Inte så tåliga. Inget att krama liksom. Sedan finns det också dagar när jag jättegärna vill ha en ny ökenråtta. De är ju så söta, men ack så kort tid de har på denna jord. En råtta vore nog roligt. De verkar jättemysiga. Men alla är ju så rädda för dem. Å andra sidan är vår bekantskapskrets inte så värst smarta när det gäller gnagare, så de har alltid trott att vi haft råttor, fast vi har haft det mesta utom just råttor. Så vi kör på marsvin nu. Just nu bara marsvin. Inte så bara alls faktiskt, utan jättemysigt.

Är det nåt djur du INTE skulle vilja ha, varför?
Jag vill inte ha någon katt, ingen spindel, ingen skorpion och absolut inget kräldjur.

Om du fick vara ett djur en dag, vilket, varför just det?
En fågel tror jag att jag skulle vara då. Det verkar häftigt att kunna flyga. och så är nötter gott, så jag skulle väl vara en nötknaprande liten pippi då. För flugor verkar inge vidare att käka. En fin pippi vill jag vara!

Finns det något djur du är rädd för, vilket?
Jag är riktigt ruskigt rädd för getingar och för ormar. Spindlar är jag inte heller någon vän av.
Vill du också tjejsnacka? Gå in på:
http://mlilja.net/tjejsnack

Inga kommentarer: