27 december 2007

Lite deppig idag...

Det här bidraget fick man inte lägga ut förrän det var upplagt på Stellas tävlingsblogg, men mitt kom aldrig upp. så nu lägger jag upp det eftersom tävlingen är över, eller rättare sagt det är för sent att skicka igen, tror jag. Jag trodde att jag skickade i tid, men det verkar som om det aldrig kom fram. Nåja, de andras var ju ändå så mycket finare, men det är lite trist när man köpt ett tävlingskit och suttit med layouten i många timmar att inte ens vara med i tävlingen.

Blommorna är fina va? Jag fick dem och annat fint i julklapp av Mia S när vi hade en julklapps- swapp på Svensk Scrapbooking.

Det jag var mest deppig för idag är dock inte bidraget, utan att jag känner mig som en värdelös förälder. Jag gör alltid mitt bästa och försöker verkligen vara en bra mamma, men det räcker inte. Min son som är född i april 2003 vägrar att bajsa på toa och gör det fortfarande i blöja och han har fortfarande napp. Gissa om jag får många kommentarer?! Alla verkar tycka och tänka och veta och det känns verkligen som om folk ser ner på mig som mamma för det. Jag har verkligen försökt. Han är dessutom ett mycket vilt barn som aldrig är still och som i princip skiter i vad jag säger eller gör. Det gör ju inte saken bättre. För jag får ju minsann höra hela tiden att han har respekt för andra och så vidare. Jag blir inte förvånad om han får någon form av diagnos när han kommer upp i skolåldern, ADHD kanske. Får han det så är det väl så. Han är ju samma Anton för det. Och vi älskar ju honom lika mycket ändå. Det är bara det att alla kommenterar hela tiden och det gör så ont. En liten tröst är i alla fall att jag läst i en bok att trotsiga barn är trygga barn. Så nåt bra har jag kanske gjort ändå, även om folk inte tycker det.

För Emil som är född i juli 2005 får vi också kommentarer. Han kan inte prata så mycket än, bara enstaka ord. Det får man ju höra hela tiden. Jag försöker att prata mycket med honom hela tiden och har inte varit så orolig. Barn är ju olika. Men när jag bara får kommentarer så stressar det också upp mig. Han är en söt och snäll pojke som är normalviktig. Men nu börjar jag få gliringar om att han skulla vara tjock också. Han väger som han ska och är verkligen inte tjock, men alla jämför honom med hans underviktiga storebror. Det är klart att han ser rund ut brevid honom. Eller som min svärmor älskar att säga. Emil brås på mig. Hon gillar att säga att jag är tjock eftersom hon själv är väldigt mager och har det som sitt största ideal.

Är ensam hemma med barnen idag, ska vara det nästa vecka också. Dagmammorna har jullov och jag är ju fortfarande sjukskriven, men Janne jobbar ändå. Ingen annan som avlastar mig har jag heller. Är så trött, men har inget val. Jag tror att de flesta runt i kring mig inte fattar hur jag mår, eller tycker att jag larvar mig. Jag måste ju börja jobba snart, den 7 januari, på 25% och jag vill inte! Hatar att vara bland folk för jag känner mig så ful. Peruken använder jag inte för den är obekväm och jag känner mig som en parodi på mig själv i den, och hårband täcker de kala fläckarna någorlunda. Men om det åker snett så syns de. Sjal funkar, men är så äckelfult. JAG HATAR ATT GÅ RUNT ISJALAR. JAG ÄR FULAST I VÄRLDEN JUST NU.Tänk om jag bara kunde få jobba med något annat som inte innebar att man skulle vara bland en massa folk hela tiden. Eller jobba. Tänk om jag fick stänga in mig själv och familjen i en stuga i skogen i några år och komma ut när jag mådde bättre. Eller näe, det var nog inge bra det heller.

Fan vilken dag det är idag, men det blir nog bättre i morgon. Jag ska försöka att vara glad i alla fall!

edit: Fick just veta att mitt tävlingsbidrag är med i tävlingen, men bara inte syns på bloggen. Det var roligt i alla fall. Jag trodde ju att jag gjort något fel!

10 kommentarer:

Michaela Lejonberg sa...

ang det du skrev om din son född 2005. Min son är född samma år fast i december... men han pratar inte alls mkt helle trots att vi försöke varje dag... han pratar p sitt vis, han säger vissa ord som man förstår bara... när det kommer så kommer det nog ordentligt ska du se. kram

Anonym sa...

oj då...s#¤%#%&it i vad folk säger..men har du fått nån utredning på din son?? tänker på han som är född 2003..min minsta ( av 4 söner) är född 2003...han är under utredning just nu för att han inte är frisk..och min 12 åring har diverse sjukdomar o handikapp och man får stå på sig och bråka mycket för att "nån" ska lyssna på en.har idag fått veta att min 12 åring har körtel bakom näsan som påverkar hans hörsel så det bli OP: igen.( han har genomgått 6 op hittills).men alla säger ju att"det är nog inget,han hör det han vill höra.."..men DU ÄR INGEN DÅLIG FÖRÄLDER...men kräv hjälp om du känner att du behöver det..du får gärna mejla mig om du vill prata,,
KRAM

Anonym sa...

Usch, det låter verkligen som du haft en tuff dag. Men en dålig förälder, nej du! Det är ju som du skriver, barn är olika. Jobbigt med folk som ska hålla på att bry sig i sådant de inte har att göra med. Ta hand om er, så ska du se att allt blir bra i slutändan.

Anki sa...

Utredning? Nej, det är ju bara ett ord om det skulle vara en ADHD-diagnos. Det handlar ju om beteende. Jag tror nog att han är frisk, men oerhört jobbig att tas med ibland. Oj, Bittan, det låter som om ni har haft det riktigt tufft. Jag hoppas att det ordnar sig för er och att operationen går bra.

Tack för alla vänliga ord! ska försöka vara gladare i morgon!

bitte71 sa...

Barn är olika, så är det bara - strunta i vad folk säger (även om det inte är lätt, jag vet). Framförallt: Du är ingen dålig förälder, tänk inte så!
Linnéa är också född -05 fast i december, det är först nu under de två senaste veckorna som hon har börjat att prata så man förstår en del - innan var det bara rappakalja som kom ur hennes mun. Så det kommer när det kommer!
KRAM!!!

Helena sa...

*Skickar en jätte kran över till dig*

Jozebelle sa...

Hejsan
Jag vet vad du menar med att känna sej som en dålig förälder. Det händer mej ibland. På ett sätt är det nog bra att man ifrågasätter sej själv också, man utvecklas nog då tror jag...
Ang det att sonen inte vill gå på toa eller använder napp är en mognadssak och inte alls så ovanligt. Det kommer när han är klar för det och då går det säkert fort ska du se. Detsamma gäller det med pratet, han är mitt uppe i en annan uveckling för tillfället och har alltså inte tid just nu!!! Jag är utbildad förskollärare så jag har viss erfarenhet. Min egen dotter på 4 år och 5 månader har också napp min andra dotter slutade med napp när hon var 4 år och åtta månader så...men Jozzan får inte springa runt med napåpen på dagtid nu dock, drar en liten gräns för tändernas skull.

Jag hoppas du mår bättre idag och inte alls tycker du är lilka värdelös. Sen får du egentligen inte ta hand om barnen själv utan din man eller någon annan måste hjälpa dej för du kan bli av med din ersättning annars...hårda bud där....antar att det rör sej om ekonomiska skäl till att han jobbar...så är det här...men jag har sjukersättning så jag får ta hand om dom men nu är jag bra trött, inte en lugn stund på en vecka och det känner jag av!!!

Maila gärna om du vill prata mer...

Stoooooor kraaaaam

Sofia Eriksson sa...

Kraaaaaam vännen!!! Din LO är helt underbar tycker jag!

Angående napp... jag var över fem år när jag slutade med napp! Jag fyllde fem i oktober och sen gav jag napparna till syrrans kompis vid jul.

Vi har flera femåringar här på gården (de blev fem under 2007). Några av dom pratar rent, men iaf en kille pratar med tydliga "j" istället för "r" tex. Det verkar ju vara jätteolika!! En kompis dotter är åt andra hållet. När hon var på tvåårskontroll för nån månad sen så visade sköterskan en boll o frågade vad det var, och lilltjejen svarar "Jaaa... det är en fotboll, och det brukar jag spela med mina kompisar!". Så nog är det olika allt! Dumt att kommentera sådant tycker jag! Bar när ju så olika! Syrrans äldsta pratade i princip rent vid ett och ett halvt års ålder, hade aldrig något "bebisspråk", han har dyslexi och är "väldigt dålig" på att skriva (18 år nu). Så även om man är tidig med att prata tex så betyder ju inte det att man alltid kommer att ha lätt för sig. Kanske växer din kille upp och blir författare, eller en fena på att snacka. Det är ju sånt man aldrig kan veta.

Lider med dig för att börja jobba! Jag sitter ju själv av två timmar per dag på jobbet. Gruvar mig för att göra mer än att bara sitta där... Det där med håret låter verkligen superjobbigt!! Praktiserande muslimer som väljer att ha slöja har det ganska bra ibland... :) (Brukar tänka att jag borde ha sjal när jag går ensam i Tunisien för staden där min kille bor är inte en turiststad alls.. kanske skulle jag få mindre blickar i slöja än utan, även om inte särskilt många tunisiska tjejer går i slöja. :D)

Kraaaamar, Sofia

Anonym sa...

Känner dig inte, hänger på Scrappiz, och ville bara skicka dig en stor kram!
//K

Anonym sa...

Du är absolut ingen dålig förälder! Skit i vad andra säger och svärmor kan väl gå och gömma sig bakom en lyktstolpe *fniss* Som förälder gör man sitt bästa hela tiden men kommer alltid att ha dåligt samvete för man tror hela tiden att man inte gör tillräckligt eller att man gör fel. Antagligen en av livets paradoxer!!!!

Och va kul att du fick användning av blommorna, tyckte de passade dig. Lila är väl en favoritfärg! jättefin layout!!!

Kram, MiaS