15 december 2007

Handla, extrautmaning#26 på Ett litet ord


Handla, handla, handla. Det är nog ett ord som det handlar mycket om i dessa tider. Det kanske vore naturligt att lägga en annan innebörd i det än jag gjorde. De flesta handlar nog julklappar för fullt just nu, men jag har inte börjat. Så min layout fick handla om något helt annat, om när vi skulle ta fina kort på barnen i måndags för att liksom använda i jul. Det blev 200 bilder och det gick ungefär som ovan. Några bilder blev bra i alla fall, och på slutet hade vi bra mycket roligare än på layouten. Det slutade faktiskt med att båda barnen skrattade sig till sömns tillsammans i Emils spjälsäng. Den bilden kanske ni får se en annan dag.
Layouten är den tredje i ett nytt album jag precis startat i 8x8. Formaten är ovant för mig, men det är roligt att testa något nytt. Kanske kompletterar jag den sen med dekorationer. Har inte bestämt mig än och gör det kanske på flera layouter samtidigt i så fall. Albumet är liksom lite hemligt i dessa tomtetider, men jag hoppas få ihop några fler layouter till det i veckan.
Hemmadag idag. Vi skulle ju ha åkt bort med Jannes jobb igår och komma hem idag, men Anton blev sjuk så vi stannade hemma. Synd, för det var Sälen vi skulle ha åkt till och julbord skulle vi ha fått med. Har haft några riktigt jobiga dagar där jag har mått skit, men idag är det ganska okej igen. Skönt!
Nu är julgodiset klart. Det blev marsipanfigurer i alla möjliga former som jag och Anton gjorde. Eller jag gjorde och han beställde figurer av mig och åt upp sin marsipan. Han fick ihop några i alla fall; en giftig orm, en peng till Emil, en tomte och en gubbe. Själv gjorde jag lite allt möjligt, till exempel fiskar. Tryfflar har jag gjort också. Vad sägs om följande smaker:
* Saffrans- och kokostryffel
* Pepparkaks- och kardemummatryffel med mandelspån
* Choklad- och kokostryffel
* Choklad- och nougattryffel
* Choklad-, nougat- och hasselnötstryffel
Det låter som jättemånga sorter, men jag gjorde två satser som jag delade på i olika smaker.
Nu väntar mys i soffan med en bra film och kanske några ostbågar. God kväll!

2 kommentarer:

ett litet ord sa...

det är den innebörd jag hade när ordet ploppade upp! eller kanske mer "agera"... så kul att se hur olika orden tolkas! jag tycker du ska låta lo vara som den är.

Anonym sa...

åh vilken tur att det inte bara är mina barn som protesterar när jag vill ta kort . Känns skönt att se din lo.. ;) tycker du gjort den jätte bra kanske med skulle scrappa om ett av mina alla misslyckade julort jag tog ! :) Ha en skön söndags kväll .