23 april 2008

Inspiration och läslust

Har precis varit på en fantastiskt föreställning på biblioteket, bokprat. Det är ju världsbokdagen idag vet jag. När man är lärare i svenska kan man få anmäla sig till dessa kvällar, som brukar vara en gång om året. En fantastisk förmån, tycker jag. Det handlar inte alls om elevernas läsning den här gången, utan om den egna läslusten.

Det tutades i näverlurar, spelades och sjöngs bland annat, och så fick vi en hel hög med härliga boktips av ett gäng kullor i folkdräkt. Det ni. Inspirerande och roligt var det, med många glada skratt.

När jag kom hem sorterade jag en bokmärkesswapp. Det minskade ju inte direkt läslusten. Åh vad många bra böcker det finns. Hur ska jag hinna läsa alla. Det finns ju så mycket anant jag vill hinna med.

Har just satt i mig en skål jordgubbar. Inte svenska så klart, men ack så goda de var ändå. Jag älskar jorgubbar och kan äta hur många som helst. På sommaren äter jag jordgubbar nästan varje dag!

Det var skönt att komma iväg en stund idag, eftersom jag vackert fått hålla mig hemma hela veckan med sjuka barn. Anton är frisk nu och fick gå till dagmamman idag, för att Emil skulle få lugn och ro. Vi har det ganska mysigt Emil och jag. Han ligger och softar i soffan framför et gäng filmer han gillar och leker en liten stund då och då när han orkar. Det blir dock inga vilda strapatser och så äter han nästan inget alls stackarn. Jg tror inte febern är så jättehög längre, men tillräcklig för att han ska få vila någon dag till stackarn.

De har blivit ruggigt lite sömn den här senaste veckan.... nu igen. Det känns. jag mår inte så väldans bra av det. Vågar inte ta sömntablett ändå, eftersom jag måste vara klar om ungarna vaknar. De har gjort det varje natt nu. Vi får se hur det blir i natt, för de har fått för sig att de ska sova ihop inatt. De brukar sova rätt bra då.

Borde kanske scrappa till någon av alla swapparna, men tror att jag välter omkull mig snart i stället och försöker snarka lite. Måste bara ta min vanliga nätrunda först. En kort sådan, om jag kan.

Inga kommentarer: