21 september 2007

Titta vad jag fick!

Idag fick jag en present av min fyraårige son, Anton. Han har gjort den till mig. Han säger att det är en bild på mig. När han skulle göra den fick han dock i uppgift att måla sig själv. Visst är den fin? Graben har ju sinne för vilka färger som är fina!

För övrigt så är jag in i döden trött. Jag fattar inte hur alla andra som har småbarn kan se så pigga ut jämt. Jag kan ju knappast vara den första i världen som heltidsarbetar och har småttingar. Mitt hem är kaos - det finns högar av tvätt och all disk som stod i köket fick inte ens plats i maskinen. Golvet är täckt av leksaker... Om någon ringer på dörren så tänker jag ignorera. Jag vågar inte öppna för någon som det ser ut här. Ungarna mutas just nu med film och snacks. Det gör ju inte direkt att jag känner mig som någon supermamma, men jag orkar inte annat.

Jag har hostat i över två veckor och det gör ont i bröstkorgen nacken och någon muskel vid skulderbladet ungefär. Håret trillar av i allt snabbare takt. Jag känner mig ful och slut.

Vissa politiker i min kommun tror att vi lärare bara jobbar 18 timmar i veckan eftersom det är ungefär så länge vi har lektioner. Därför vill man lägga mer tid på oss alternativt ge oss fler elever för att få budgeten att gå ihop. Deras budget har liksom kraschat. I dag stod det i tidningen att de inte klarar budgeten pga lärarnas höga löneökningar. Vi har inte fått en krona hittills. Det kommunen vill ge oss är ynka 2%. De är jätteförvånade att vi inte vill ha det när alla andra får mycket mer. Usch vad hemska vi lärare är, som inte vill ha mindre löneökningar än alla andra och inte heller vill jobba mycket mer för samma lön.

Jag undrar vad dessa politiker vet om hur det är att sitta och jobba till långt in på nätterna utan att få en krona extra för det, för att man inte har hunnit tidigare under dagen och måste ha det klart till nästa dag. Jag undrar om de vet hur det är att varken hinna gå på toa eller fika när man vill eller behöver. Jag undrar om de på allvar tror att jag struntar i att trösta en ledsen elev eller i att prata med en förälder som ringer, bara för att jag råkade ha lunch.

Nä! Jag tro inte de vet ett skit. Jag är bara så trött på allt som har med jobb att göra. Jag vaknar mitt i nätterna och tänker på jobbet, jag drömmer mardrömmar om det. Jag kräks snart på eländet. Förresten visade läkarbesöket för ett tag sen att det inte var några fel på mina prover. Jag är fullkomligt frisk säger min läkare. Men faktum kvarstår - jag tappar mitt hår. Hon trodde att det kanske kunde bero på stress.

Vad sjutton ska jag göra åt eländet? Sova någon timme mindre så jag kan jobba långsammare? Strunta i att vara mamma och fru? Låta huset förfalla ännu mer? Sluta ha hobbies? Jag ger upp snart!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad jag känner igen det du skriver, vännen. I min kommun undervisar vi nitton timmar/vecka, och så konferenser, LUS, IUP och allt annat på detta. Plus att vi ska ha tid för ungdomarna också... Min kommun har bestämt att vi ska gör alla omdömen, IUP etc digitalt i Projekt- och omdömesdatabasen, men de ger oss inte datorer som funkar, och databasen uppdateras inte som den ska. Förra veckan hade en hel klass fallit ur... Inte heller får vi lön som motsvarar vårt arbete :-( Jag känner att min undervisning börjar bli lidande av all denna tidsbrist. Jag har inte tid att vara kreativ och klura ut roliga lektioner, utan jag hugger nåt gammalt i en pärm och slänger i kopieringsapparaten, that's it. Känner igen mig även i ditt hårproblem. Blev stopp i golvbrunnen i badrummet igår - mitt hår...
Och tack för den fina kommentaren om min LO. Verkar som om vi har två närapå exakt jämngamla killar. Albin är född 9 maj 03 :-)
Kram Jenny

Anonym sa...

jag kan inte låta bli att beundra både dig och Jeja som faktiskt ens VILL fortsätta vara lärare under såna här omständigheter...Jag tror inte jag skulle fixa det.

Styrkekram.

Lisbet sa...

Hej hopp..

Sitter och är hungrig – mer än en timme till mat. Så jag surfar runt och kollar efter inspiration och värme för här är det lite kyligt. Brrrr….sneglar mot lite HETT TE,,kanske,.

Ha det gott