15 augusti 2009

Fy fan!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/nyatuffasverige/article5646599.ab

Janne blev arbetslös den 18 april, och har ännu inte fått ett öre från alfakassan. Varenda gång han kontaktat alfakassan har deras handläggningstid ökat, och nu är den uppe i 20 veckor. Dessutom så schabblade arbetsförmedlingen så att hans papper inte kom till alfakassan förrän efter 8 veckor, så 28 veckor är väl kanske vad vi ska förvänta oss nu då. Han blev alltså arbetslös vecka 16 och det plus 28 veckor det är 44... , sista veckan i oktober. Och hinner de inte den veckan lär man väl vänta till nästa utbetalningsdag, dvs i slutet av november. Kul!

Nåja, nästa månad lär han ju få pengar eftersom han har jobbat nu i augusti och det verkar fortsätta så. Men hela september då? Jag kommer inte att få så mycket eftersom jag har lön till den 12 och sen föräldraledigt resten av månaden. Fast fk har ju brytdag den 20, så det blir alltså inte så många dagar därifrån. Så den här månaden får vi alltså en 2/3 inkomst i stället för två inkomster. Jag får ont i magen när jag tänker på det. Vi har sparat som idioter här precis hela sommaren och har relativt gott om pengar just nu... eller så det räcker till mat och lite till iaf, men räkningarna har inte kommit in än. Jag vet att vi ska betala huslån och studielån den här månaden plus allt det vanlig och räkningen för frysen lär väl komma med. Det blir mycket räkningar hur man än gör och så dyker det väl säkert upp nån bilskatt eller försäkring kanske. Känns som om det är något sånt snart att betala också. Huga.... Bara det täcker alla räkningar är jag nöjd. Tur man är matlagningskunnig så att man kan laga billig mat....Men, men det löser sig nog. Det brukar alltid göra det.Lite förbannad blir man allt på alfakassan som inte klarar av sitt uppdrag.

Nån som vill beställa några kort kanske?? Ha ha...

Inga kommentarer: