27 januari 2010

365 foton under 2010

Jag har tänkt mig att det här ska bli året då jag lär mig lite mer om att fotografera. Eller i alla fall året jag börjar försöka lära mig. En bra början, tänker jag, kan vara att leta lite roligare motiv. Visst är det jätteroligt att fota barnen. Det vill jag ju så klart, men inte bara barnen varje gång. Som scrappare saknar jag ibland nya infallsvinklar vad gäller motiven på fotona.

Jag hittade en trevlig utmaning, utmaningsbloggen 365 foton 2010.

Det går helt enkelt ut på att man under år 2010 ska ta 365 foton utifrån en temalista som finns på sidan. Man får byta ut 52 av dessa teman mot egna teman. En del av de teman som presenteras är riktigt kluriga och komer nog att behöva många tankar innan de blir av, men det är ju riktigt roligt.

Förmodligen kommer mina foton att vara långt sämre än alla andras, men vad gör det. Förhoppningsvis gör det ju att jag själv utvecklas. Roligt blir det nog i alla fall. Jag tävlar mot mig själv bara. Sen tror jag att man kan lära sig massor av att se hur andra löser uppgifterna.

365 foton var det alltså, ett om dagen skulle man kunna tänka sig. Om jag börjar nu så hamnar jag väl aningen efter, men å andra sidan så vet jag med mig att jag inte bloggar exakt varje dag ändå. Så det får väl bli några åt gången hela året.

Nu ska jag klura på motiv...

Inga kommentarer: